Optiekbeurzen als verbindende factor

Welke beurzen bezoekt u? Nationaal of internationaal? En met welk doel? We legden deze vraag voor aan onze 6 trendpanelleden, met deze keer de kijk van Eelke Veltman, eigenaar Bril&Lens in Monnickendam.

 

“Sinds 2012 kom ik steevast op Opti en ga ik naar SILMO. Ook ben ik fan van BOLD sinds het eerste uur. Ik kom daar vanuit de tijd dat ik een groothandel in monturen had. Voor mij zijn de internationale beurzen wat de Visserijdagen voor Harlingen zijn. Het is een jaarlijks event waar ik mijn nationale en internationale vrienden ontmoet. Als ik mag kiezen tussen een festival of een optiekbeurs, dan ga ik voor de optiekbeurs. Naast mijn ontmoeting met vrienden help ik ook altijd met het opbouwen en afbreken van de stand van helden optical, en dwaal ik rond op zoek naar nieuwe producten, kennis en ontwikkelingen. Dat dit af en toe gepaard gaat met een zware kater is dan weer voor het festivalgevoel; de avonden en nachten tijdens de beurs zijn gewoon ook heel gezellig. Inkopen doe ik ook op beurzen. Zo is er geen Nederlandse vertegenwoordiging voor FHONE sinds ik daarmee gestopt ben. Echter Stefan, de eigenaar, is een maat van mij die ik jaarlijks op Opti tref, en laat FHONE nou net onze ‘evergreen’ collectie zijn. Ik koop dus tijdens Opti bijna al zijn nieuwe modellen in alle kleuren. Dan kunnen we er bij bril&lens weer een jaartje tegenaan. Zo koop ik ook het liefst Veronika Wildgruber in bij Veronika zelf, omdat ze een vriendin van mij is. Nu ga ik ook goed met de Nederlandse verdeler van VW, Lars, maar hem zie ik gezellig in de winkel met Leisure Society. De beurzen zijn voor mij dus meer dan een inkoop- of oriëntatiemoment, het is de plek waar ik mijn passie voor, en mijn verbinding met de optiek ten volste kan (be)leven”. – Eelke Veltman, eigenaar Bril&Lens in Monnickendam.

 

Benieuwd naar de mening van andere opticiens en optiekexperts?

Een jaar lang komen in elke editie van Eyeline Magazine zes opticiens en inkoopexperts aan het woord. Ondernemers met kleine, grote of meerdere winkels uit alle Nederlandse windstreken, van Groningen tot Limburg. In elke editie van Eyeline Magazine belichten we één of meerdere brillentrends. Maar wat gebeurt er trendtechnisch in de optiekwinkels? Volgen opticiens de trends of zetten ze die zelf? Wat willen consumenten en waardoor worden zij beïnvloed? Lees de mening van onze andere vijf trendpanelleden: Hans Korse, Inge van der Maten, Remco Bosman, Mariëlle Koolen en Madelon Grit in Eyeline Magazine 5-2024. Daarnaast vroegen wij in onze afgelopen editie van Eyeline Magazine onze zes trendpanelleden naar hun verkoop van kinderbrillen en hoe belangrijk deze verkoop is voor hun winkel. Lees dit trendpanel terug in Eyeline Magazine 4-2024.