Inge van der Maten over kinderbrilverkoop en het belang hiervan

Om aan te haken bij onze myopie- en kinderbrillen-special in de laatste editie van Eyeline Magazine, vroegen wij onze zes trendpanelleden naar hun verkoop van kinderbrillen en hoe belangrijk deze verkoop is voor hun winkel. Deze keer lichten we de reactie van Inge van der Maten uit.

 

“Jazeker verkopen wij kinderbrillen, we hebben inmiddels een mooie trouwe klantengroep en dit blijft groeien. Wij zijn 5 jaar terug gestart met een aanzienlijke collectie van zo’n 200 monturen, inclusief zonnebrillen. We hebben gekozen voor merken met een goede omruilservice, zodat we regelmatig nieuwe monturen hebben en een grote keuze kunnen bieden. Al onze kinderbrillen zijn ook gelijk van prijs, zodat de kinderen uit de hele collectie kunnen kiezen. Praktisch al onze kinderbrillen zitten ook in een spaarplan waarbij ze jaarlijks een nieuwe bril krijgen, daardoor kan ik goed inschatten hoe ik de collectie op peil kan houden. Bij ons is er niet per se vraag naar bekende merken qua kindermonturen, maar wel vaak naar een bepaalde stijl. Dit was een tijdje heel veel metaal en gaat nu weer terug naar kunststof en dan veelal de pasteltinten bij de meisjes. Jongens gaan toch graag nog gewoon voor zwart, donkerblauw of grijs. Ik mis soms in de collecties die wij voeren de iets meer uitgesproken monturen, maar wij kiezen er bewust voor om de kindercollectie op deze manier neer te zetten; kunnen kiezen uit alle brillen zonder dat de prijs een doorslaggevende factor is. De kindermode staat wel in relatie tot de trends voor volwassen, maar toch vaak wat neutraler. Kinderbrillen vind ik belangrijk omdat wij graag voor het hele gezin een kijkoplossing willen bieden, bovendien zijn de kinderen de klanten van de toekomst en zorgt de vroege binding hopelijk voor een trouwe klant. Ook hebben we een grote groep kindjes die een myopiemanagementbril hebben. Dit is voor veel ouders toegankelijker qua prijs dan lenzen en zorgt uiteraard ook voor klantenbinding.”. – Inge van der Maten, eigenaar Roling Optiek in Winsum.

 

Benieuwd naar de mening van andere opticiens en optiekexperts?

Een jaar lang in iedere editie van Eyeline Magazine komen zes opticiens en inkoopexperts aan het woord. Ondernemers met kleine winkels, grote winkels of meerdere winkels, afkomstig uit alle Nederlandse windstreken, van Groningen tot Limburg. In iedere editie van Eyeline Magazine lichten we één of meerdere brillentrends uit. Maar wat gebeurt er trendtechnisch gezien in de optiekwinkels? Volgen opticiens de trends of maken ze trends? Wat willen consumenten en waar worden zij door beïnvloed? Lees de mening van onze andere vijf trendpanelleden: Hans Korse, Mariëlle Koolen, Remco Bosman, Madelon Grit en Eelke Veltman in Eyeline Magazine 4-2024.