Duurzaamheid in de optiek: wat vindt de consument en hoe reageert de opticien?

Vrijwel alle merken communiceren over duurzame initiatieven in hun productontwikkeling, materialen en productiemethoden. Dit geldt voor zowel monturen als contactlenzen. Maar: in hoeverre let de consument daar echt op? Vraagt de klant bij het kiezen van een bril naar de duurzaamheid ervan? Is het een argument om geen daglenzen te kiezen? Is de duurzaamheidsclaim van invloed op het koopgedrag? We legden deze vraag voor aan onze 6 trendpanelleden, met deze keer de kijk van Hans Korse.

 

“Misschien moeten we de vraag eens omdraaien: in hoeverre let de opticien hierop? Vraagt de opticien bij het inkopen naar de duurzaamheid van de leverancier? Is duurzaamheid een argument om wel of niet in te kopen? Bij sommige leveranciers geef ik aan dat ze (te) veel verpakkingsmateriaal gebruiken, maar ja, ik wil die collectie toch blijven verkopen. Bedrijven – lees leveranciers én optiekzaken – kicken op labels, certificering X hier en B Corp-label daar. Want er zijn subsidies voor te krijgen en andere bedrijven doen het ook. Maar zou het kunnen zijn dat iedereen eigenlijk zoveel mogelijk wil verkopen? En als marketing daarbij kan helpen” – Hans Korse, eigenaar Bril Amsterdam.

 

Benieuwd naar de mening van andere opticiens en optiekexperts?

Een jaar lang komen in elke editie van Eyeline Magazine zes opticiens en inkoopexperts aan het woord. Ondernemers met kleine, grote of meerdere winkels uit alle Nederlandse windstreken, van Groningen tot Limburg. In elke editie van Eyeline Magazine belichten we één of meerdere brillentrends. Maar wat gebeurt er trendtechnisch in de optiekwinkels? Volgen opticiens de trends of zetten ze die zelf? Wat willen consumenten en waardoor worden zij beïnvloed? Lees de mening van onze andere vijf trendpanelleden: Madelon Grit, Inge van der Maten, Remco Bosman, Mariëlle Koolen en Eelke Veltman in Eyeline Magazine 3-2024. Daarnaast vroegen wij in onze nieuwste editie van Eyeline Magazine onze zes trendpanelleden naar hun verkoop van kinderbrillen en hoe belangrijk deze verkoop is voor hun winkel. Lees dit trendpanel terug in Eyeline Magazine 4-2024.

Tags: