Duurzaamheid in de optiek: Wat drijft consumenten bij de keuze voor brillen en lenzen?

Vrijwel alle merken communiceren over duurzame initiatieven in hun productontwikkeling, materialen en productiemethoden. Dit geldt voor zowel monturen als contactlenzen. Maar: in hoeverre let de consument daar echt op? Vraagt de klant bij het kiezen van een bril naar de duurzaamheid ervan? Is het een argument om geen daglenzen te kiezen? Is de duurzaamheidsclaim van invloed op het koopgedrag? We legden deze vraag voor aan onze 6 trendpanelleden, met deze keer de kijk van Remco Bosman.

 

“Het is onmiskenbaar dat duurzaamheid steeds meer een prominente rol speelt in de brillen- en lenzenindustrie. Leveranciers omarmen groenere praktijken, van productie tot verpakking. Hoewel duurzaamheid steeds belangrijker wordt bij de leverancier en in het collectieve bewustzijn van klanten, zien we nog geen massale verschuiving in het koopgedrag. Veel consumenten hebben nog steeds andere prioriteiten bij het kiezen van hun brillen. Maar het goede nieuws is dat de vraag naar duurzame opties groeit naarmate mensen zich bewuster worden van de impact van hun keuzes. Het is echter verfrissend om te zien dat steeds meer klanten vragen stellen over de duurzaamheid van hun bril of lenzen, zowel in de winkel als op sociale media en via onze customer service. Laten we eerlijk zijn, comfort, prijs en stijl zijn nog steeds de belangrijkste overwegingen bij het kiezen van een bril of lenzen. Maar dat betekent niet dat duurzaamheid geen rol speelt. Steeds meer consumenten waarderen de inspanningen van merken om milieuvriendelijke alternatieven te bieden. Hoewel het misschien niet altijd de doorslag geeft, is het zeker een factor die meetelt in de besluitvorming.” – Remco Bosman, Category Manager bij Eye Wish.

 

Benieuwd naar de mening van andere opticiens en optiekexperts?

Een jaar lang in iedere editie van Eyeline Magazine komen zes opticiens en inkoopexperts aan het woord. Ondernemers met kleine winkels, grote winkels of meerdere winkels, afkomstig uit alle Nederlandse windstreken, van Groningen tot Limburg. In iedere editie van Eyeline Magazine lichten we één of meerdere brillentrends uit. Maar wat gebeurt er trendtechnisch gezien in de optiekwinkels? Volgen opticiens de trends of maken ze trends? Wat willen consumenten en waar worden zij door beïnvloed? Lees de mening van onze andere vijf trendpanelleden: Hans Korse, Madelon Grit, Inge van der Maten, Mariëlle Koolen en Eelke Veltman in Eyeline Magazine 3-2024.