De impact van duurzaamheid op het koopgedrag in de optiekbranche

Vrijwel alle merken communiceren over duurzame initiatieven in hun productontwikkeling, materialen en productiemethoden. Dit geldt voor zowel monturen als contactlenzen. Maar: in hoeverre let de consument daar echt op? Vraagt de klant bij het kiezen van een bril naar de duurzaamheid ervan? Is het een argument om geen daglenzen te kiezen? Is de duurzaamheidsclaim van invloed op het koopgedrag? We legden deze vraag voor aan onze 6 trendpanelleden, met deze keer de kijk van Madelon Grit.

 

“Een klein deel van mijn klanten let op duurzaamheid. Dit zal niet bepalen welke bril ze kiezen, maar kan wel de doorslag geven bij het kiezen tussen twee monturen. Héél soms krijg ik klanten die online onderzoek hebben gedaan naar duurzame merken en zo bij mij terecht komen. Niet alle merken treden hier erg mee op de voorgrond, maar ze zijn dan wel duurzamer dan anderen. Het 3D geprinte merk Monoqool heeft bijvoorbeeld nauwelijks restproductie, wat duurzamer is dan acetaat brillen, maar adverteert hier niet heel actief mee, waardoor mensen dat niet weten. Qua contactlenzen zijn harde lenzen het meest duurzaam. We verkopen van oudsher relatief veel harde lenzen. Toch kiest de nieuwe generatie eerder voor comfort, ook de mensen die verder heel duurzaam bezig zijn. Ze eten vegan, vliegen niet, recyclen, maar kiezen toch voor daglenzen. Iedereen moet daarin zijn eigen keuzes maken en vooral doen waar hij zich prettig bij voelt. Je kan tenslotte niet alles perfect doen!”. – Madelon Grit, eigenaar Grit Optiek in Utrecht.

 

Benieuwd naar de mening van andere opticiens en optiekexperts?

Een jaar lang komen in elke editie van Eyeline Magazine zes opticiens en inkoopexperts aan het woord. Ondernemers met kleine, grote of meerdere winkels uit alle Nederlandse windstreken, van Groningen tot Limburg. In elke editie van Eyeline Magazine belichten we één of meerdere brillentrends. Maar wat gebeurt er trendtechnisch in de optiekwinkels? Volgen opticiens de trends of zetten ze die zelf? Wat willen consumenten en waardoor worden zij beïnvloed? Lees de mening van onze andere vijf trendpanelleden: Hans Korse, Inge van der Maten, Remco Bosman, Mariëlle Koolen en Eelke Veltman in Eyeline Magazine 3-2024. Daarnaast vroegen wij in onze nieuwste editie van Eyeline Magazine onze zes trendpanelleden naar hun verkoop van kinderbrillen en hoe belangrijk deze verkoop is voor hun winkel. Lees dit trendpanel terug in Eyeline Magazine 4-2024.

Tags: